Voltify Elektrikli Bülten Yirmi Üçüncü Sayısı
Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.
Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli otomobil pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.
Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.
Operasyonel Araç Kiralama Sektörünün Aktif Toplamı 280 Milyar TL’yi Aştı!
Tüm Oto Kiralama ve Mobilite Kuruluşları Derneği (TOKKDER), bağımsız araştırma şirketi NielsenIQ iş birliği ile hazırladığı, 2024 yılı sonuçlarını içeren “TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu’nu açıkladı. Rapora göre, operasyonel araç kiralama sektörü 2024 yılında 95 milyar 800 milyon TL’lik yatırımla 69 bin 700 adet yeni aracı filosuna kattı. 2024 yılı sonu itibarıyla sektörün aktif büyüklüğü 280,2 milyar TL olarak gerçekleşti. Sektörün toplam araç sayısı 2023 yılı sonuna göre yüzde 0,9 azalarak 251 bin 800 adede geriledi. Operasyonel kiralama sektörü 2024 yılında da ekonomiye önemli oranda vergi girdisi sağlamaya devam etti. Sektörün 2024’te ödediği vergi tutarı toplamda 50 milyar TL’yi buldu.
Rapora göre, Renault yüzde 18,2 pay ile Türkiye operasyonel araç kiralama sektörünün en çok tercih edilen markası olmayı sürdürdü. Renault’u yüzde 16,7’le Fiat, yüzde 9,7 ile Toyota, yüzde 9,2 ile Volkswagen ve yüzde 8,9’la Ford takip etti. Sektörün araç parkının yüzde 47,2’si kompakt sınıf araçlardan oluşurken, küçük sınıf araçlar yüzde 30,6 ve üst-orta sınıf araçlar yüzde 10,1 pay aldı. 2018 yılı sonunda operasyonel araç kiralama sektörünün filosundaki hafif ticari araçların yüzde 2,9 olan payı ise 2024 yılı sonunda yüzde 7,4’e yükseldi. Diğer yandan, sektörün araç parkında yer alan hibrit ve elektrikli araçların payının artmaya devam etmesi de dikkat çekti. Buna göre, sektörün araç parkının yüzde 31,8’lik bölümünü dizel yakıtlı araçlar oluştururken, benzinli araçların payı yüzde 58,5’e, hibrit ve elektrikli araçların payı ise yüzde 9,6’ya yükseldi.
TÜİK Şubat 2025 Motorlu Kara Taşıtları Raporunu Açıkladı
Trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı, bir önceki aya göre yüzde 17,5, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 29,3 azalarak 136 bin 810 oldu.
Şubat ayında trafiğe kaydı yapılan taşıtların yüzde 50,2'sini otomobil, yüzde 32,7'sini motosiklet, yüzde 9,2'sini kamyonet, yüzde 3,3'ünü traktör, yüzde 2,2'sini kamyon, yüzde 1,5'ini minibüs, yüzde 0,8'ini otobüs ve yüzde 0,1'ini özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Trafiğe kayıtlı toplam taşıt sayısı, şubat ayı sonu itibarıyla 31 milyon 596 bin 522 oldu. Trafiğe kayıtlı taşıtların yüzde 51,9'unu otomobil, yüzde 20'sini motosiklet, yüzde 15'ini kamyonet, yüzde 7,2'sini traktör, yüzde 3,2'sini kamyon, yüzde 1,7'sini minibüs, yüzde 0,7'sini otobüs ve yüzde 0,3'ünü özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Ocak-şubat döneminde trafiğe kaydı yapılan 173 bin 66 otomobilin yüzde 49,3'ü benzin, yüzde 26,1'i hibrit, yüzde 12,9'u elektrikli, yüzde 10,8'i dizel ve yüzde 0,9'u LPG yakıtlı. Şubat ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı 16 milyon 405 bin 235 otomobilin ise yüzde 33,9'u dizel, yüzde 31,6'sı LPG, yüzde 30,4'ü benzin, yüzde 2,7'si hibrit ve yüzde 1,3'ü elektrikli. Yakıt türü bilinmeyen otomobillerin oranı ise yüzde 0,2.
Yeni Tesla Model Y Özel Bir Fren Sistemiyle Geliyor
Yapılan resmi paylaşımlara göre pedala basıldığı anda mekanik fren sistemini devreye sokan mevcut Model Y’nin aksine, yeni Tesla Model Y’de sürece daha farklı bir şekilde yaklaşılıyor. Yeni araçta fren pedalına basıldığında, araç ne kadar sert basıldığına bağlı olarak rejeneratif frenlemeyi kullanmaya devam edip etmeyeceğine veya fiziksel frenleri devreye sokup sokmayacağına kendisi karar veriyor. Bu sayede fren pedalına basıldığı durumlarda da rejeneratif frenleme üzerinden enerji kazanımı sağlanabiliyor. Yeni araçta önceliği rejeneratif frenlemeye veren Tesla, bu sayede verimliliği ve menzili artırmayı hedefliyor. Bu yaklaşım, fren disklerinin ömrünü uzatırken daha yumuşak bir frenleme deneyimi sunuyor. Araçlarını doğrudan otonom sürüş odaklı olarak tasarlayan şirket, yeni Model Y’ye biri yerleşik otonom sürüş sistemi tarafından elektronik olarak kontrol edilen, diğeri ise doğrudan sürücü girişini yöneten iki bağımsız hidrolik fren devresi entegre etmiş durumda. Bu çiftli sistem ister manuel ister otonom modda kullanılsın, Model Y’nin yumuşak ve öngörülebilir bir frenleme sağlamasına olanak tanıyor.
BYD, 1.000 kW’lık Şarj İstasyonunu Tanıttı
BYD, büyük bataryaları bile çok kısa sürede doldurabilecek 1.000 kW’lık şarj istasyonunu tanıttı. BYD, uzun zamandır gündemde olan teknolojiyi ülke çapında kullanılabilir hale getirmek için ilk aşamada 4.000’den fazla ultra hızlı şarj istasyonu kurmayı hedefliyor. Zamanla Çin’deki birçok önemli lokasyonda kullanılabilecek 1.000 kW’lık “Super e-Platform” şarj istasyonu, enerji aktarım hızı konusunda çıtayı oldukça yükseltecek.
Uyumlu araçlarla (ilk aşamada üst seviye BYD modellerinde sunulacak) kullanıldığında sistem sadece 5 dakikada 300 km menzil ekleyebiliyor. Super e-Platform’un yapılan hesaplamalara göre 100 kWh batarya ile donatılmış bir aracı yüzde 0’dan yüzde 100 doluluğa yalnızca 10 dakikada ulaştırabileceği belirtiliyor.
Yeni Mercedes CLA Tanıtıldı
Mercedes, 2023 yılında tanıttığı CLA Konsepti ile ön izlenimini yaptığı yeni CLA'yı tanıttı. Tarihinde ilk kez tam elektrikli bir güç ünitesiyle sunulan CLA, yılın devamında hibrit güç ünitelerine de kavuşacak.
%100 elektrikli Mercedes-Benz CLA, CLA 250+ EQ ve CLA 350 4MATIC EQ versiyonlarıyla satılacak. 250+ versiyonunda 200 kW (268hp) maksimum güç ve 335 Nm maksimum tork üreten bir arka elektrik motoru mevcut. Çift motorlu versiyon ise 260 kW (349hp) güç ve 515 Nm tork değerlerine sahip. Elektrikli CLA'nın tek motorlu versiyonu 0-100 km/s hızlanmasını 6,6 saniyede, çift motorlu versiyonu ise 4,8 saniyede tamamlıyor. Her iki modelin de maksimum hızı 210 km/s ile sınırlandırılmış durumda. Dört tekerlekten çekişli versiyon, yalnızca ekstra güç ve çekiş gerektiğinde ön motoru devreye alarak enerji verimliliğini artırıyor.
2025 Mercedes-Benz CLA'da 85 kWh kullanılabilir kapasiteli NMC (nikel manganez kobalt) batarya kullanılıyor. Bu batarya ile arkadan itişli versiyonda WLTP'ye göre 792 kilometreye kadar, çift motorlu versiyonda ise 771 kilometreye kadar sürüş menzili hedefleniyor. 800V'luk elektrik mimarisine sahip olan model, bu sayede 320 kW'a kadar DC hızlı şarj desteğine sahip. Bu da ideal koşullar altında 10 dakikalık şarjla 325 kilometre menzil elde edilmesi anlamına geliyor.
Yıl sonunda Mercedes-Benz CLA'nın 58 kWh kapasiteye sahip LFP (lityum demir fosfat) bataryalı daha ucuz bir versiyonu da devreye alınacak.