if (window.location.href.includes("kurumsal-teklif")) {
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
window.dataLayer.push({
'event': 'kurumsal_teklif_button_click'
});
}
Voltify Elektrikli Bülten Onuncu Sayısı
Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.
Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada
elektrikli araç pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak
Voltify Blog’da paylaşıyoruz.
Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.
2024 Eylül Otomotiv Pazarı: Elektrikli Araçların Yükselişi Sürüyor
ODMD tarafından açıklanan sayılara göre Eylül ayında binek ve hafif ticari araç satışı 2023 Eylül ayına göre %9,4 azalarak 87.740 adet olarak gerçekleşti. Azalmaya rağmen, 2024 Eylülü Türkiye otomotiv pazarının şimdiye kadarki en iyi 3. Eylül ayı oldu. Böylece sene başından bu yana gerçekleşen binek ve hafif ticari araç satışı 850 bin civarında oldu.
Açıklanan sayılara göre Eylül döneminde %13,9 pay ile 9.694 adet elektrikli otomobil satıldı. Ocak-Eylül 2024 döneminde elektrikli otomobil satışları 60.838 adetle %9 pay aldı. Geçtiğimiz yıl aynı dönemde 39.051 adet elektrikli otomobil satışı gerçekleşmişti. Bu sene büyüme %106 büyüme kaydeden, 160 kW altındaki elektrikli otomobillerden geldi.
Eylül ayı satışlarında başı 2.475 adet ile Tesla Model Y, 2.200 adetle Togg T10x ve 551 adetle MINI Countryman çekiyor.
BloombergNEF’ten Sıfır Emisyon Ticari Araçlar 2024 Raporu Yayında
Karayolu taşımacılığı, dünya genelinde ekonomik faaliyetlerin bel kemiğini oluşturuyor. Ancak ticari araçlardan kaynaklanan karbon emisyonu, küresel net sıfır hedeflerine ulaşmada büyük bir engel teşkil ediyor.
Bloomberg bünyesinde faaliyet gösteren araştırma şirketi BloombergNEF tarafından, özellikle orta ve ağır ticari vasıtaların emisyon azaltma hedeflerine uyum sağlama sürecindeki zorlukları ve fırsatları ele alan ‘Sıfır Emisyon Ticari Araçlar’ raporu yayımlandı. Öne çıkan başlıkları ve içgörüleri sizin için özetledik:
Ticari Araç Emisyonlarının Artan Önemi
Rapora göre, 2023 yılında karayolu taşımacılığından kaynaklanan toplam CO2 emisyonları 6,3 gigaton olarak kaydedildi. Bunun %40'ından fazlası, ticari araçlardan kaynaklanıyor.
Ticari araçların, 2040 yılına kadar karayolu taşımacılığındaki en büyük karbon emisyonu kaynağı haline gelmesi ve bu araçların toplam emisyonlarının %50’sinden fazlasını oluşturacağı öngörülüyor. 2050 yılına kadar ticari araç filosunun %35 büyümesi bekleniyor; bu da toplam emisyonda önemli bir artış anlamına geliyor.
Sıfır Emisyonlu Ticari Araçların Satışları
2024'ün ilk yarısında dünya genelinde yaklaşık 38.000 sıfır emisyonlu orta ve ağır vasıta satışı gerçekleşti. Bu, 2024'te toplam kamyon satışlarının sadece %1,5’ini oluşturuyor. Çin, global sıfır emisyonlu kamyon satışlarının %80'ini elinde tutarken, Avrupa ve ABD gibi bölgelerde bu oran çok daha düşük kalıyor. Özellikle Çin'de sıfır emisyonlu kamyonların benimsenme oranı %5,5'e ulaşmıştı. Avrupa'daki birkaç
ülkede elektrikli araba kullanımı ve satışı yoğunlaşmışken, ABD pazarında sınırlı büyüme kaydedildi.
Elektrikli Kamyonların Hızla Yükselişi
2024'ün ilk yarısında satılan sıfır emisyonlu kamyonların %90'ından fazlası bataryalı elektrikli araçlar (BEV) oluştu. Özellikle kısa mesafeli taşımacılık için elektrikli kamyonlar ekonomik olarak dizel kamyonlara göre rekabetçi hale gelmeye başladı. Çin'de ticari araç batarya fiyatları dünya genelinde en düşük seviyede olup, kilovat saat başına 100 dolar civarında. Bununla birlikte, BloombergNEF'in (BNEF) tahminlerine göre, 2030 yılına kadar ticari araç bataryalarının maliyeti kilovat saat başına 88 dolara kadar düşebilir. Yakıt hücreli kamyonlar ise çoğunlukla Çin'de satılmakta olup, burada endüstriyel operasyonlardan yan ürün olarak elde edilen hidrojenin bulunabilirliği bu pazarı destekliyor.
Üretici Hedefleri ve Pazarın Geleceği
Büyük kamyon üreticileri, sıfır emisyonlu kamyon satışları için iddialı hedefler belirledi. Örneğin, Volvo'nun hedefi, 2030'a kadar Avrupa'daki kamyon satışlarının %50'sinin elektrikli olması. Daimler, 2027 yılına kadar sıfır emisyonlu kamyonların toplam satışlarının %60'ına ulaşmasını planlıyor. Ancak, bu hedeflere ulaşma hızı üreticiye ve bölgeye göre büyük farklılıklar gösteriyor. Avrupa ve ABD’deki sıkı emisyon standartlarının, özellikle 2030'a kadar sıfır emisyonlu kamyon satışlarını hızlandırması bekleniyor.
2024 yılı itibarıyla, küresel ticari araç filosunun %83'ü hala dizel yakıtlı araçlardan oluşuyor. Sıfır emisyonlu kamyonların benimsenme oranı, Çin gibi ülkelerde hızla artarken, ABD ve Avrupa'da daha yavaş bir ilerleme kaydediliyor. Avrupa'da sıfır emisyonlu kamyon satışları, 2022 ve 2023 yıllarında artış gösterdi ve 2024'ün ilk yarısında yaklaşık 8.000 elektrikli kamyon satışı gerçekleşti. Özellikle Volvo, Daimler ve Ford gibi büyük üreticiler bu pazarda lider konumda.
Batarya Teknolojisi ve Maliyet Avantajı
Ticari araçlar için batarya teknolojisindeki gelişmeler, sıfır emisyonlu kamyonların maliyet avantajı sağlamasında kritik bir rol oynuyor. Çin'de 2023 yılında satılan ağır hizmet elektrikli kamyonların %50'si batarya değiştirme teknolojisine sahipti. Bu teknoloji, hızlı dolum süreleri ve düşük başlangıç maliyetleri ile kamyonların toplam sahip olma maliyetini azaltıyor.
2030 yılına kadar, uzun mesafeli taşımacılıkta kullanılan elektrikli kamyonlar, toplam sahip olma maliyeti açısından dizel kamyonlarla eşit seviyeye gelebilecek. Ancak, hidrojen yakıt hücreli kamyonların maliyet düşüşü daha belirsiz ve bu segmentte daha yavaş bir ilerleme bekleniyor.
Finansman Modelleri ve Filo Elektrifikasyonu
Sıfır emisyonlu ticari araçların benimsenmesinin önündeki en büyük engellerden biri, bu araçların yüksek sermaye maliyetleridir. Ancak yeni iş modelleri ve finansman yapıları, bu engelleri aşmak için devreye girmeye başladı. Filo sahipleri ve yatırımcılar, araç bataryalarını sabit enerji depolama uygulamalarında yeniden kullanarak ek gelir kaynakları yaratabilirler. Ayrıca, filo sahipleri ile operasyon sağlayıcıları arasında ortaklıklar kurularak şarj istasyonlarının geliştirilmesi ve finansman sağlanması gibi yeni modeller ortaya çıkıyor.
Özetle…
Rapor, sıfır emisyonlu ticari araçların, özellikle kamyon segmentinde, büyük bir dönüşüm içinde olduğunu vurguluyor. Çin, bu dönüşümde lider konumunda yer alırken, Avrupa ve ABD gibi bölgelerde sıfır emisyonlu araçlar daha yavaş bir büyüme kaydediyor. Ancak, batarya teknolojisindeki ilerlemeler ve yeni finansman modelleri ile bu pazarın hızla büyümesi bekleniyor. Sıfır emisyonlu ticari araçların, özellikle çevre dostu politikaların ve ekonomik teşviklerin yaygınlaştığı bölgelerde, dizel kamyonların yerini alması kaçınılmaz görünüyor.
Şehirlerde Elektrikli Araç Şarj Altyapısı: Geleceğin Sürdürülebilir Ulaşımı İçin Kritik Adımlar
Dünya Ekonomik Forumu’nun (WEF) yayımladığı “Elektrikli Araç Şarj Altyapısını Ölçeklendirmek: Şehirler İçin Politika Yol Haritası” raporu, şehirlerde elektrikli araç altyapısının geliştirilmesinde yerel yönetimlerin kritik bir rol oynadığını vurguluyor. Net sıfır emisyon hedeflerine ulaşabilmek için özellikle kentsel alanlarda şarj altyapısının genişletilmesi şart. Bu kapsamda, şehir yönetimlerinin stratejik planlamadan veri kullanımına kadar çeşitli alanlarda kilit sorumlulukları bulunuyor.
Rapora göre, 2023 yılında dünya genelinde yaklaşık 14 milyon elektrikli araç satışı gerçekleştirildi. Tahminlere göre, 2040 yılına kadar bu sayı 240 milyona ulaşacak. Ayrıca, küresel olarak 2023'te yaklaşık 15 milyon şarj noktası bulunurken, bu sayının 2030'a kadar 70 milyona çıkması bekleniyor. Ancak, şehirlerde mevcut şarj altyapısı bu hızla büyüyen talebi karşılamaktan uzak. Örneğin, Avrupa'da 2030 yılına kadar 6.8 milyon halka açık şarj istasyonuna ihtiyaç duyulacağı belirtiliyor.
Raporda vurgulanan en önemli unsurlardan biri, şehir yönetimlerinin elektrikli araçlar için kapsamlı stratejiler oluşturması gerektiğidir. Bu stratejiler, özel sektörün de dâhil olduğu iş birlikleriyle şarj altyapısının genişletilmesini hedeflemeli. Ayrıca, yerel yönetimlerin, özel sektör yatırımcılarını cesaretlendirmek adına altyapının gelecekteki kullanım koşullarına dair güvence sunmaları gerekiyor.
Standartlaşma da bir diğer kritik konu olarak öne çıkıyor. Hem kamuya açık alanlarda hem de özel mülklerde şarj noktalarının standartlaştırılması, kullanıcılar için güvenilir ve tutarlı bir deneyim sağlayacak. Örneğin, tüm şehirlerde temassız ödeme sistemlerinin yaygınlaştırılması öneriliyor. Bu tür standartlar, şarj altyapısının genişletilmesinde önemli bir rol oynayabilir.
Veri kullanımı ise yatırım kararlarında kilit bir faktör olarak görülüyor. Şehir yönetimleri, şarj istasyonlarının kullanım verilerini toplamalı ve paylaşmalı. Bu, gelecekteki şarj noktalarının yerlerinin belirlenmesine ve altyapının ekonomik olarak sürdürülebilir olmasına yardımcı olabilir. Örneğin, Uber gibi şirketler, şehirlere şarj talebine dair veriler sağlayarak doğru yerlere şarj istasyonu kurulmasını destekliyor.
Raporda şehir yönetimlerinin enerji sağlayıcılarıyla iş birliği yaparak şarj altyapısının elektrik şebekesiyle entegrasyonunu kolaylaştırması gerektiği de vurgulanıyor. Elektrik şebekesinin kapasitesinin artırılması ve şebekeye erişimin iyileştirilmesi, özellikle büyük şarj istasyonlarının kurulması için kritik öneme sahip.
Sonuç olarak, WEF raporu, elektrikli araçların benimsenmesinde şarj altyapısının geliştirilmesinin ve genişletilmesinin ne kadar önemli olduğunu ortaya koyuyor. Şehir yönetimlerinin, özel sektörle iş birliği yaparak yatırım ortamını iyileştirmeleri, şarj altyapısını ölçeklendirmeleri ve bu süreçte adil, erişilebilir bir sistem kurmaları gerektiği belirtiliyor.
Voltify CEO’su Mehmet Yiğit CNBC-e’de Elektrikli Araç Pazarını ve Gelişmeleri Değerlendirdi
Voltify Kurucu & CEO’su Mehmet Yiğit, CNBC-e’de Naz Özdeğirmenci’nin canlı yayında konuğu olarak elektrikli araç pazarında ilk 9 ayın performansını ve beklentileri değerlendirdi; Voltify’ın değer teklifleri aktardı.
Mehmet Yiğit’in katıldığı yayından satır başları şöyle:
- İlk 8 ayda satılan 605.000 civarında binek aracın 47.000’i elektrikliydi. Geçen sene bu sayı 24.000 civarındaydı. %100’e yakın artış gözlemledik.
- Bu artışın daha da yüksek olması beklenirken çıkan yeni yönetmelikler nedeniyle Çin’den ithalat yapılamadı ve bu satış beklentilerini etkiledi. Bununla birlikte yıllık 90.000-100.000 arasında elektrikli araç satışı bekliyoruz.
- Çin hem üretim kapasitesini artırıyor hem de ihracata odaklanıyor. Bu durumda diğer ülkelerdeki geleneksel otomobil sanayilerini zorluyor. Bu piyasada elektrikli araca geçiş süreciyle beraber Çin’in ciddi bir atılım yaptığını görüyoruz. Hem iç pazarı hem ihracatı çok kuvvetli. İç pazarının da etkisiyle bu yatırımları yapabiliyor. Fiyat olarak da avantajlı.
- Togg’un Türkiye’de elektrikli araç pazarına katkısı çok büyük oldu. Togg sayesinde daha önce elektrikli araç almayı hiç düşünmemiş bir kitlenin de elektrikli araçla buluştuğunu görüyoruz. Ekosistemin büyümesinde çok etkili olduğunu düşünüyorum.
Yayının tamamına buradan ulaşabilirsiniz:
https://www.youtube.com/watch?v=zAnhlcFELk4
Kısa Kısa Markalardan…
Togg, Adana’da düzenlenen Teknofest’te, 2025’te satışa sunmayı planladığı yeni modeli T10f’i tanıttı. Togg'un yeni elektrikli fastback modeli T10F, şık ve dinamik tasarımıyla dikkat çekiyor. 600 km menzil, 218 PS güç ve 28 dakikada hızlı şarj (%20’den %80’e) gibi özellikleriyle hem şehir içi hem de uzun yolculuklar için ideal. İç mekanında bulunan 41,3 inç'lik uçtan uca ekran deneyimi ve akıllı bağlantı özellikleriyle teknoloji severleri kendine çekiyor. Ayrıca, harici güç kaynağı olarak kullanılabilen T10F, kullanıcılarına üçüncü bir yaşam alanı sunuyor.
Tesla, 2024'ün üçüncü çeyreğinde global araç satışlarını %6,4 artırarak bu yıl ilk kez bir çeyrek boyunca artış kaydettiğini açıkladı. Temmuz-Eylül döneminde 463.000 araç teslim eden şirket, bu yükselişi kısmen ABD'de nitelikli alıcılara sunduğu %2,5'lik düşük faizli finansman seçeneklerine borçlu. Tesla'nın bu başarısı, elektrikli araçlara olan talebin toparlandığına dair işaretler sunarken, şirketin toplam satışları analist beklentilerinin altında kaldı ve bu durum hisselerin %3,5 değer kaybetmesine neden oldu. Tesla’nın 2023'te teslim ettiği 1,8 milyon aracı geçebilmek için hızını artırması gerekiyor.
Skoda, elektrikli mobilite alanındaki iddiasını güçlendirerek yeni kompakt SUV modeli Elroq'u tanıttı. Modern ve minimalist bir tasarıma sahip olan Elroq, markanın ilk kez tamamen "Modern Solid" tasarım dilini kullandığı bir model. 560 km'yi aşan menzili, üç farklı batarya kapasitesi ve rekabetçi fiyatı ile dikkat çeken bu model, elektrikli araç dünyasına erişilebilir bir seçenek sunuyor.
Elroq, geniş iç hacmi, ileri teknoloji destek sistemleri ve hızlı şarj özellikleriyle de öne çıkıyor. Avrupa’da yaklaşık 33.000 €’dan başlayan fiyatlarla satışa sunulacak.
1 Ekim 2024’te Çek Cumhuriyeti'nin başkenti Prag'da tanıtılan araç, markanın üçüncü elektrikli modeli.